Reducere de 7,5% a numărului de pasageri cu trenul în România, la începutul lui 2025
Sursa poza si informatii: specialarad.ro
Tot mai puțini călători cu trenul: scădere semnificativă a transportului feroviar în primul trimestru din 2025
În primele trei luni ale anului 2025, transportul feroviar din România a înregistrat scăderi notabile atât în sectorul de pasageri, cât și în cel de marfă. Datele Institutului Național de Statistică (INS) arată o diminuare de 7,5% a numărului de călători și o scădere de 18,5% a volumului de mărfuri transportate comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent.
Scăderea numărului de călători
În perioada ianuarie–martie 2025, au fost înregistrați 16,1 milioane de pasageri, ceea ce reprezintă o scădere de 7,5% față de primul trimestru din 2024. De asemenea, distanța totală parcursă de aceștia a scăzut cu 8,1%, indicând o utilizare mai redusă a transportului feroviar de către populație.
Scăderea transportului de marfă
Sectorul transportului feroviar de marfă a înregistrat o scădere semnificativă de 18,5%, ajungând la 9,03 milioane de tone transportate. Singura excepție a fost componenta de tranzit internațional, care a crescut cu 47,7%. Această tendință negativă se aliniază cu datele anterioare, care indicau o scădere medie de aproape 30% în transportul de marfă în ultimii doi ani. (cfir.ro)
Indicatori tehnico-economici în scădere
Majoritatea indicatorilor tehnico-economici din sectorul feroviar au cunoscut o evoluție negativă comparativ cu primul trimestru din 2024. Printre cele mai importante scăderi se numără:
-
Parcursul mediu zilnic al locomotivelor pentru transportul mărfurilor: scădere cu 13,3%.
-
Viteza medie comercială a trenurilor de marfă: scădere cu 6,6%.
-
Parcursul mediu zilnic al vagoanelor de marfă: scădere cu 8,8%.
Aceste scăderi sugerează o eficiență redusă a serviciilor feroviare și o posibilă scădere a încrederii publicului în acest mod de transport.
Contextul local
În județul Arad, aceste tendințe naționale se reflectă și la nivel local. Scăderea numărului de călători și a volumului de marfă transportat cu trenul poate afecta economia locală și mobilitatea cetățenilor. Este esențial ca autoritățile și operatorii de transport să identifice cauzele acestor scăderi și să implementeze măsuri pentru a îmbunătăți serviciile feroviare și a atrage din nou călătorii și transportatorii.
În concluzie, transportul feroviar din România se confruntă cu provocări semnificative în 2025, iar județul Arad nu face excepție. Este necesară o analiză detaliată a factorilor care contribuie la aceste scăderi și dezvoltarea unor strategii eficiente pentru revitalizarea acestui sector esențial.